sobota 29. června 2024

Přijímací zkoušky Koreanistika - výsledek



Nebudu napínat jako struna, nedostala jsem se. Což mě velmi mrzí a zároveň i pobuřuje. Níže si přečtěte, co mi na Karlovce lehce vadí a co radím budoucím uchazečům.

Zde je pár věcí, které bych chtěla Karlově univerzitě trochu vytknout:

1) U ústního se rýpalo do doby, jak jsem dlouho ze střední školy.  Což není úplně profesionální přístup.

2) V podmínkách ke druhé zkoušce, ústní, je, že naše seznamy oborové četby mají obsahovat jak odbornou, tak populárně naučnou literaturu. Jen tak pro info, jestli sem zabrousí někdo z Fildy, valná většina knih doporučovaná univerzitou je v knihkupectvích nedostupná a v knihovnách na ně jsou čekací lhůty, přičemž se nedostane na každého. Což byl i můj případ. Proto jsem se snažila do svého seznamu nacpat i další knihy, které bohužel zkoušející neznali. 

Zde příklady knih, které jsou venku už nějakou dobu a stále je nikdo na Fildě nezná:
1) William Andrews - Dcery dvouhlavého draka 
 - kniha je věnovaná historii žen pro útěchu a rozdělení Koreje
 - psaná jako populární beletrie
2) Michael Palin - Zápisky ze Severní Koreje 
 - autor je světoznámý komik  ze skupiny Monty Python
 - knihu psal v průběhu natáčení dokumentu o Severní Koreji pro Britskou BBC
 - psaná formou deníku
3) Vladimír Nálevka - Stalinova Hra o Zemi jitřní svěžesti - Korejská válka 1950-1953
 - kniha o politických okolnostech začátku a průběhu Korejské války
 - mimo jiné obsahuje i vazby Československa na Koreu v rámci poválečného vypořádání
4) Lee Jae-eui - Gwangju diary: Beyond Death, Beyond the Darkness of the Age
 - anglický překlad korejského originálu vydaného pod záštitou memoriálu masakru v Gwangju
 - přesný popis událostí 
 - autor knihu napsal pár let po událostech v Gwangju, roky kniha nesměla být publikována otevřeně
 - doposud neexistuje český překlad
5) Baek Sehee - I want to die but I want to eat tteokbokki
 - kniha současné korejské autorky
 - stejně jako Vegetariánka od Han Kang, se věnuje duševnímu zdraví
 - v knize je rozvedená otázka kariérního vyhoření a faktu, že se od člověka v Koreji očekává až příliš věcí od útlého věku
 - psané formou rozhovoru psychologa s pacientem, proložené odbornými vsuvkami
6) Tim Marshall - V zajetí Geografie
 - kniha je v češtině na trhu už třetím rokem
 - jednotlivé části se věnují mnoha dalším zemím, ale je tam zahrnuta i Korea a popis mocenských pří o ní, včetně Korejské války
 - část o Koreji obsahuje mapy i politické situace

Na druhou stranu chápu, že je možné, že unikly tituly, které se prodávají v oddělení románů pro ženy nebo young adult, které mimochodem velmi dobře popisují problémy slave kontraktů mezi zábavními společnostmi a jejich umělci. Nicméně titul Zazářit od Jessica Jung by se přehlížet neměl, obzvláště, když měla takové situace z první ruky jako členka dívčí skupiny SNSD.

3) Motivační dopis s obsahem pobytu v Koreji očividně komisi vyděsil, že mě moc nezkoušeli z reálií. V podstatě jsem beze srandy měla jen souvislou prezentaci mé motivace, dvě otázky k četbě, protože většinu titulů neznali a tak dvě otázky ke Korejím a jazyku. Plus čtení hangulu, protože ho číst umím. 


Sečteno a podtrženo, zde jsou rady pro budoucí uchazeče na koreanistiku do Prahy:

1) četba by měla obsahovat víc než jen dva doporučené tituly, nejlépe uděláte, když si přečtete Made in Korea I a II, kde jsou v podstatě shrnuté věci z jiných publikací, pak osobně doporučuju i Samguk jusa, bohužel jsem ho k zapůjčení v knihovně sehnala dost pozdě a nestihla ho dočíst

2) pokud v četbě chcete zahrnout Ninu Špitálníkovou, spíš tam dejte knihu Svědectví o životě v KLDR, než Mezi dvěma Kimy a Severku klidně vynechte, protože vyšla 2023, tudíž je nepravděpodobné, že ji komise četla

3) anglické tituly omezte na klasická díla, která momentálně nemají dostupné překlady v češtině, takže úplně klidně Pachinko a Korean folk tales. 

4) pokud zahrnete díla Han Kang, pamatujte si doslovy knih, velmi oblíbené záludné otázky při ústním. Pokud na seznamu máte víc než jednu počítejte, že když je jedna z nich Kde kvete tráva, tak se budou věnovat jen téhle. Určitě nezahrnujte titul, který vyjde/vyšel na podzim 2024 (jelikož dělám v knihkupectví, tak mám informace dost dopředu). Šance, že by ho stihli vyučující přečíst, je celkem nízká. 

5) pokud si dáte práci a seženete si jako já publikace, které nikdy do Evropy nedoputovaly, jako třeba  překlady originálních korejských děl pod hlavičkou Amerických univerzit, tak je ani do seznamu nedávejte, protože je velmi nepravděpodobné, že se k nim někdo z vyučujících dostal. 

6) pokud se vám blíží 30 let, tak nejspíš ani nemá smysl si přihlášku podávat, protože v momentě, kdy jste ze školních lavic delší dobu pryč, tak jste v očích hodnotících u zkoušky automaticky nezpůsobilí k návratu do školy. Mně to bylo naznačeno hned na začátku ústního, jestli jsem spíš nezvažovala jazykové kurzy, než studium na univerzitě

7) buďte připravení na otázky ohledně původu korejštiny, proč se vlastně rozdělila Korea na dvě a hodně na dotazy v souvislosti s vaším motivačním dopisem

8) pokud jde o motivační dopis, napíšete, co vás k oboru přivádí a jaký je váš zájem v oblasti studia, nicméně nedoporučuji zahrnout jako hlavní motivaci k-pop, k-drama a podobný věci, protože to je celkem red flag u ústní zkoušky

9) pokud se účastníte soutěží s nějakými pracemi o Koreji, určitě se s pracemi pochlubte, i když se tvrdí, že by to nemělo mít vliv na hodnocení, myslím si, že právě naopak by to mohlo něco vylepšit. Já jsem se totiž u ústního nepochlubila se svým blogem natož knihou, protože jsem si říkala, že můj blog není úplně profesionální a pokud jde o knihu, málo kdo ji zná a tudíž by ji neznali ani na Karlovce. 

10) když budete mít ústní zkoušku v Celetné, doražte klidně půl hodinky dopředu, protože budova v Celetné je bludiště a dveře, kdy probíhala moje zkouška nejsou ani číselně označené.  Beze srandy jsem strávila skoro 15 minut blouděním a hledáním. 

No a všem budoucím uchazečům přeju hodně štěstí, snad nedopadnete jako já, která Koreou žije skoro 13 let a je podle komise málo motivovaná ke studiu. 

Žádné komentáře:

Okomentovat