neděle 21. září 2025

Jak nám čeští youtubeři najednou propagují Koreu


Rozmohl se nám tu takový nešvar.... Čeští youtubeři, kteří zaregistrovali změnu trendů se začali svými videi věnovat Koreji. A bohužel tím nedělají dobrou službu budget travelerům.


Že se většina našich youtuberů orientuje v brandži podle trendů, není novinkou. Nicméně je velkým zklamáním, že na základě k-dram a BTS zpracovávají kontext, který je ve všech směrech špatně formulovaný a dělá z nich i tak trochu hlupáky.

Co BTS odstartovali globální boom korejské kultury, je Korea čím dál více navštěvovaným místem světa. To znamená pro současné cestující do Koreje zdražení všech služeb. Korejci totiž pochopili, že na cestovním ruchu se dá vyrejžovat zlato a tak se nejvíce navštěvované části rapidně zdražily. A celý svět začal objevovat co všechno vám Korea může nabídnout. 

První youtubeři propagující Koreu byli z Koreje. Místní ve spolupráci s různými značkami a obchody začali s placenou propagací na youtube a tiktoku, a ty začaly mít vliv nejprve v USA a pak se rozšířily do světa, protože influenceři z USA začali dělat videa také. No a dorazilo to i do Česka. 

Lidé, kteří se ke Koreji dostali roky před tím, než vůbec BTS začali trénovat u BigHitu, mi dají za pravdu, že většina propagačních videjí se opravdu zaměřuje jen na značky, obchody a luxus. Ale nikdo nezpracovává ty důležitá témata. 

V květnu jsem na youtube narazila na video českého youtubera, který roky měl kontent o tom jak být úspěšní na youtube a cestování po Evropě, a najednou jel do Koreje... Proč proboha?


- Pro mě byl hned první red flag videa to, že letí Korean air bussines class, kde cena nejlevnější letenky je v rozmezí od 30k do 45k mimo sezónu, takže úplně ty letenky levné nejsou... tedy pokud nemáte spolupráci s aerolinkami. A nebo nevyděláváte na youtube majlant... I Wish... 

- Druhý pro mě velký red flag, vzali si taxi transfer z letiště.... Jako já chápu, že poprvý v Koreji je asi záhul na nervy, ale i já jsem se zvládla dostat z letiště autobusem na stanici poblíž mého ubytka a k němu jsem došla pěšky... do parádního kopce, ale co už. 

- Třetí red flag, airbnb. Měli pronajatý celý dům. A protože jde o novostavbu z roku 2018, pronájem byl dost mastný. Navíc poblíž Hongdae, takže opravdu nic levného. 

- Jejich návštěva C&U.... Komentář o tom, že všechno v tom obchodě je nezdravé.... Očividně se neumí dobře dívat, mají totiž i ovoce (nakonec si všiml), mléčné výrobky, oříšky, a je prokázané že instantní nudle/polévky z Koreje jsou jedny z nejzdravějších na světě díky tomu, že obsahují minimum Eček. Pak jeho random poznámka o tom, jak nechápe random věk 19 let pro konzumaci alkoholu. Tak jednoduše Evropa má 18, USA v některých státech 21, Korea se rozhodla, že bude někde mezi tím, takže 19. A to mi potvrdilo i AI... A jeho šok, že 3/5 papriček je pálivější, než stejný počet v Evropě... taky ta kvalita chilli je trošku jinde...

- Prohlášení, že GS25 je ten nejlepší supermarket.... Ani bych neřekla. Stejně jako ostatní supermarkety má 24/7, nabídka je obdobná, sem tam má nějaké svoje značky, ale nevšimla jsem si, že by byl v něčem lepší. A to jsem chodila do GS25 nakupovat 6 měsíců v roce. Chápu, že v okolí Hongdae nabízí GS25 víc věcí, ale... tvrdit, že je to nejlepší řetězec, to fakt ne.

- Během videa se ztratili cestou domů, protože ani jeden z nich si nepronajal wifinku na to, aby si mohli v mapách ověřovat kde jsou. Podle všeho dost záviseli na free wifi v obchodech, restauracích a doma. 

- Navštívili Mangwon market, tím si zasloužili palec nahoru, protože je to jeden z mála marketů, který nabízí ovoce a zeleninu za lepší ceny, než supermarkety, protože jsou přímo od farmářů. Nicméně nás vzali místo k takovým stánkům ke stánku, který se objevil v televizi... No jo influenceři musí ukázat, že navštívili něco spešl. V podstatě celá jejich návštěva toho marketu je o jídle. 

- Jejich přesun po Seoulu byl pouze v taxíkách, beze srandy. Do Hyundai mall se dá dostat i hromadnou dopravou a to za levnější marži, než je za taxi. Proklamace videa, že ukazuje real life v Soulu je mylná. 

- Mimo kavárny naproti jejich ubytování navštívili jen Starbucks a jednu ze zvířecích kaváren. 

-Přirovnal Olive Young k Sephoře... Milý zlatý, Olive Young má prodejny pouze v Koreji... Sephora je po celé Evropě. Navíc Olive Young nemá v nabídce naprosto všechny skincare produkty, protože nělteré značky mají i své vlastní prodejny. Missha, Nature Republic, Etude House... A ano, do Evropy se dostávají jen produkty, které schválí Evropská unie, takže samozřejmě věci prodávající se v Koreji jsou daleko lepší. Samozřejmě si koupil opalovací krém Beauty of Joseon který může koupit i v Česku v Rossmanu nebo DM... 

- Podivení, že dostali banchany zdarma. Halooooo něco, co je normální v Korejské kultuře. Je vidět, že jste jeli do Koreje v podsatě na slepo. Samozřejmě navštívili na barbeque místo, které je oblíbené mezi idoly, takže počítejte s tím, že ceny za jídlo tomu i náležitě odpovídaly... Já jsem totiž už taková místa navštívila taky, protože prostě moji společníci na mých minulých cestách prostě chtěli na takové místo.... No a ceny se lišily o pár tisíc wonů. 

- Šok, že nepotkali ani jeden boba store. Jen tak pro info, pití boba pochází z Taiwanu, v Koreji najdeš jen jeden jediný řetězec boba storu a to je Gong Cha. Bohužel má velmi málo poboček. 

- UNIQLO.... Japonský módní řetězec, typicky nekorejská značka a vy ji musíte navštívit. Já z nutnosti jednou do něj musela jít taky a nikdy víc. Nejen, že je strašně těžký najít mojí velikost kalhot, ale i ceny nejsou nic levného. Raději doporučuji jít nakupovat do Hongdae street. Hmmm soudě podle záznamů byli v shopping mall na Sillimu.

- Colour matching, služba, která se rozmohla po propagaci jednoho člověka, který ji dělal. Teď jich existuje několik stovek. Ceny záleží na balíčku, jestli chcete jen colourmaching pro oblečení, nebo i pro make-up nebo i vlasy. Jde udělat i colourmaching pro vlastní make-up ve specializovaných laboratořích, kde vám udělají přesný tón podkladové báze, rtěnku nebo i lesk na rty, podle tomu, která barva vám sedí nejlépe. Pro budget travelery je lepší si tuhle službu objednat dlouho dopředu za nižší cenu než na místě. Nejnižší cena s bookingem dopředu je za necelých 1700 CZK. Mimochodem ten colour matching si můžete udělat i doma sami, stačí vám k tomu barevné papíry ve studených a teplých tónech. Ty vás vyjdou na daleko méně. Nemáte zač....

- Na Namsan chtěli jet lanovkou, ale nakonec nejeli, proože tam bylo moc lidí. Proč? Na druhý straně je hikking stezka zadarmo a byli by nahoře do 45 minut s tím, že se nahoře v supermarketu můžou najíst.

- Vyloženě fakt nechápu, proč se po Seoulu přesouvají jen v taxíkách. Vždyť je to muselo vyjít na nehorázný prachy. Jako možná jim to ušetřilo čas, ale i metrem se dá všude dostat.

- Jako já nevím, proč jsou úplně celí vysmátí, že jdou s pleťovou maskou do večerky pro něco k jídlu a pití... Tam je tohle normální. Dokonce tam často potkáte i lidi jen v pyžamu a pantoflích... Ne, nepřeháním.

- Označení paláce za chrám.... zabte mě prosím ...

- Jim přijdou funny paní s vozítky, co prodávají jogurty....

- Jo, v jednom záběru se přiznal, že všechny ty místa k návštěvě má z tiktoku... Jako oukej, ale víš o tom, že půlka tiktokerů má spolupráci s nějakými obchody nebo přímo z Korejským ministerstvem kultury? Je jim řečeno, aby zpropagovali něco a dostanou zaplaceno, nikoho nezajímá, že je to drahý pro budget travelery.

- COEX library.... nebudu se vyjadřovat k tomu, jak řekl, že je to malý oproti tiktoku. Víme, že existují nástroje, co opticky zvětšují a zmenšují kompozici. 

- Jasně pojďme navštívit značkovou prodejnu Louise Vuittona, tu značku si 75% Čechů nemůže dovolit, ale mají najs kolaboraci s najs dekoracemi, tak proč ne... (Jen pro info, ve svém zaměstnání pracuju s produkty LV... musím s nimi manipulovat s největší péčí a i v Německu si je dovolit nemůžu). V design kavárně dali za 4 kafe 34€... tak když platíte za logo LV na pěně....

- Jasně navštivme obchod Apple.... jako na kouknutí ok, na nákup, to bych musela fakt mít už ten úspěšný YouTube.

- Návštěva Vintage shopu. Ano kousky jsou z druhé ruky, nicméně za značkového Ralph Laurena nižší cenu než 1000 Kč nedáš. A to ani v Německu. 

- Kočičí kavárna.... Oukej. Pro info, při vstupu do kavárny platíte vstupné, které zahrnuje cenu krmiva pro kočky a vy za to máte jedno pití na účet podniku v rámci vstupného, nicméně jakékoliv další platíte zvlášť. Totéž platí i pro všechny další zvířecí kavárny. Pokud jste na budgetu, silně nedoporučuju. Plus nesmíte zvířata tahat, musí za vámi sami přijít. Jo a silně nedoporučuju psí kavárny, často je nevenčí a psi jsou nuceni nosit plínky a ne vždy plína udrží moč a celá kavárna tím zapáchá. Ve videu ovšem jsou psi ve výběhu a připouštěni k lidem jen na krátkou dobu a zas jsou venku. To je ta lepší varianta. Hm, ty dvě kavárny ve videu byly ale ty, kde jsou psi a kočky jen pobavením a vlastníci se o ně dobře starají zatímco si návštěvníci sami klohní kafčo z automatu. HAHA. Ano, měli jste si zjistit info. 

- Brown City Cafe.... no vzhledem k tomu, že si sami praží, bude cena kávy drahá. A pokud jde o dezerty, ty jsou v Koreji přirozeně drahé. Za celou dobu co navštěvuju Koreu, jsem si dala dezert tak 4x.

- Navštívili kavárnu v hanok stylu... Vím moc dobře jak je drahá, takže jen pokud máte peníze nazbyt...

- Smál se tomu, že na jednom dvorku zahlédl bednu od Kozla. Jo budeš se hochu divit, ale milujou tam černýho Kozla, přidávají k tomu skořici a oblemtávají sklenici v nějakém sirupu... V jedné hospodě už vědí, jak to mám ráda, takže u nich to mám bez sirupu a skořice :D

- Ano velikosti pozemků v Seoulu jsou malé, čistě proto, že cena za čtvereční metr je závratná a ne každý si může dovolit platit daně z pozemku v takové výši. Mimo to většina provozoven čehokoliv je v pronájmu u vlastníka budovy, takže platí měsíčně nájemné, elektriku a vodu. Chytré využití prostor je doménou všech Asijských států.

- Konečně navštívili místní řetězec kaváren Ediya Coffee... Jeden z těch cenově dostupnějších. DOst možná jim kvůli šíleným nákupům dochází peníze. 

- Navštívili prodejnu Tamburins, která je drahá, jako tak moc drahá, že i on sám si tam nic nekoupil.

- 10k za nákupy, ok no a za jídlo jste nechali tak 5-7k a největší průser je to, že to bylo jen za 6 dní.... mně 10k vydrží 2 týdny a to i s potravinami...

Takže tolik k videu. Jestli se tohle dostanek Tadeašovi, sorry kámo, ale musela jsem, huntilo mě to od května. Vyloženě bys měl propagovat víc budget traveling než tyhle flashy věci. A příště doporučuju Paik's Coffee, ty kafe mají fakt velký a za míň než ve Starbucks. 

Žádné komentáře:

Okomentovat